KPMG ile Melbourne Üniversitesi tarafından hazırlanan “Yapay Zekaya İtimat, Tavırlar ve Kullanım: Global Araştırma 2025” başlıklı rapora nazaran, çalışanların yüzde 57’si yapay zeka kullanımını yöneticilerinden ve takım arkadaşlarından gizlediğini kabul etti.
Daha da çarpıcısı, birçok çalışan yapay zeka tarafından üretilen içerikleri kendi çalışmaları üzere sunuyor.
47 ülkede 48 binden fazla bireyle yapılan ankette, çalışanların yüzde 58’inin iş yerinde tertipli olarak yapay zekâ kullandığı, üçte birinin ise bunu haftalık olarak yaptığı tespit edildi.
Raporun ortak müellifi ve Melbourne Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Nicole Gillespie, iş dünyasında YZ kullanımının “uygunsuz, karmaşık ve şeffaflıktan uzak” bir seviyeye ulaştığını belirtti. Gillespie, çalışanların bu araçlara yönelmesinde amaç baskısı, geri kalma korkusu ve şirketlerin YZ kullanımına yönelik kısıtlamalarının tesirli olduğunu söz etti.
Gillespie, çalışanların YZ’nin verimlilik çıkarı sağladığını fark ettiklerinde, şirket siyasetlerine karşın bu araçları kullanmaya devam ettiklerini söyledi.
Rapora nazaran, çalışanların sadece yüzde 47’si YZ konusunda rastgele bir resmî eğitim aldı. Eğitim eksikliği önemli kusurları beraberinde getiriyor.
Çalışanların yüzde 66’sı YZ çıktılarının doğruluğunu denetim etmiyor
Yüzde 48’i hassas şirket bilgilerini halka açık YZ platformlarına giriyor
Yüzde 56’sı YZ yanlışları nedeniyle iş yerinde yanlış kararlar alıyor
KPMG Küresel Güvenilir YZ Lideri Sam Gloede, bu durumun bilgi ihlalleri, yasal ahenk problemleri ve prestij kaybı üzere riskleri beraberinde getirdiğine dikkat çekti.
Gloede, “Şeffaflık olmadan yapay zekânın stratejik potansiyeli kaybolur” dedi.
Raporda, yapay zekadan tam manasıyla yarar sağlanabilmesi için itimat ortamı ve sağlam bir eğitim altyapısının kaide olduğu vurgulandı.
Gillespie, hem temel hem de misyon bazlı YZ eğitiminin kıymetine işaret ederek, “Çalışanların deneme yapabilecekleri, yanılgı yapmaktan korkmadan gelişebilecekleri inançlı öğrenme alanlarına muhtaçlıkları var” sözlerini kullandı.
Araştırma, Hindistan, Nijerya ve Suudi Arabistan üzere gelişmekte olan ekonomilerde çalışanların YZ’ye olan itimadının (yüzde 82) gelişmiş ekonomilere (yüzde 65) kıyasla daha yüksek olduğunu da ortaya koydu.
Bu farkın, bu ülkelerdeki dijital okuryazarlık ve YZ eğitimlerinin daha yaygın olmasıyla açıklanabileceği belirtildi.
More Stories
Kapadokya’da ‘Bisiklet Festivali’ heyecanı
Türkiye birinci kere Dünya Motosurf Şampiyonası’na mesken sahipliği yapacak
Körfez’in karatecileri madalyasız dönmüyor